Selkäsairaan liikunta

Selkäsairaan liikunta

ViestiKirjoittaja Sinikataja » 09 Tammi 2011, 16:42

Heips kaikille!

Mä olin nyt todennut sen, että tärkeintä ei olekaan lihasten aktivointi vaan niiden rentoutus. Tuli ihan pakottava tarve "sanoa ääneen" tämä asia, joka on vähitellen kristallisoitunut minulle. Olen kaikenmaailman jumpat ja liikuntamuodot kokeillut elämäni aikana, terveenä ja selkäsairaana. Ja nyt olen kuin valaistuksen kokenut :lol: Mutta eiks ole hyvä, että edes nelikymppisenä tämän tajuaa. Nyt tietty joku asian aina tiennyt nauraa kotona partaansa. Jopa kävellessä voi jännittää lihaksia väärin, niin että tulee kävelylenkiltä kipeämpänä takaisin kuin lähtiessä oli. Itselläni ainakin oireet tulevat yleensä jälkikäteen, siten, että on mietittävä mitä teinkään eilen väärin. Yksi fyssari opetti minulle tunnistamaan syvät selkälihakset ja niiden aktivoinnin/rentoutuksen. Lisäksi opin miten pakaralihaksia käytetään ja miten ne rentoutetaan. Minun selkäoireeni ovat alaselässä ja yleensä ovat ns. iskias-oireita. Mutta jos mikään muu ei auta, ei tämä konsti ainakaan pahaa tee. Kun teet jumppaliikettä, teet ko. lihaksen rentoutuksen myös. Ei muuten ole aina niin helppoa. Vai osaattekste kaikki muut aktivoida syvät selkälihakset käskystä ja rentouttaa ne sen jälkeen?
Sinikataja oli vanhalla palstalla nimimerkki Talanen.
Kärsii välilevyongelmista, leikattu 2 kertaa v. 2009
Sinikataja

Re: Selkäsairaan liikunta

ViestiKirjoittaja psp5788 » 10 Tammi 2011, 18:20

Hyvä pointti. En osaa rentouttaa. Pitää paikkansa että tulee jännitettyä lihaksia, ainakin nyt liukkailla talvikeleillä. Ois kiva oppia kävelemään rennosti. Taitaa vaatia vain kesäkelin. :mrgreen:
psp5788

Re: Selkäsairaan liikunta

ViestiKirjoittaja HeidiK » 15 Elo 2016, 13:46

Miten nuo lihakset rentoutetaan?
HeidiK

Paluu Liikunta