Tietoisen läsnäolon on tutkittu auttavan kiputiloihin

Tietoisen läsnäolon on tutkittu auttavan kiputiloihin

ViestiKirjoittaja Selkäliitto » 03 Syys 2014, 07:36

Hei, oletko katsonut Yle Akuutin mindfulness -ohjelmat?

Tässä linkki muistuttamaan lempeää suhtautumista myös kipuun - sitä vähättelemättä.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/m ... edia=94593

Terveiset Selkäliitosta,

Hilkka Virtapohja
Selkäliitto

Re: Tietoisen läsnäolon on tutkittu auttavan kiputiloihin

ViestiKirjoittaja parkor66 » 08 Syys 2014, 13:54

Hei!
Ei pitäisi mennä mukaan kaiken maailman huuhaahan. Positiivisen ajattelun idea vain erilaisessa paketissa. Kristittynä koen rentoutuksen rukouksessa.
parkor66

ViestiKirjoittaja Selkäliitto » 09 Syys 2014, 15:03

Hei,

kiitos palautteesta.

Kaikki positiivisen ajattelun ideat ja rentoutuskeinot ovat varmasti kokeilemisen arvoisia, jos ne auttavat kivun lievittymisessä tai stressinhallinnassa.

Erityisesti kroonisessa iskiaskivussa on todettu autonomisen hermoston häiriötila, jossa sydämen sykevaihtelu on alentunut ja sympaattinen, elimistöä kiihdyttävä hermosto on yliaktiivinen. Näiden on todettu olevan yhteydessä sydänkuolleisuuteen ja masennukseen. Meditaatiolla ja esimerkiksi pinnallisen hengitystavan korjaamisella voidaan nostaa sykevaihtelua ja vahvistaa parasympaattista, rauhoittavaa hermostoa. Myös liikunta vaikuttaa näihin positiivisesti, mutta esimerkiksi vaikeassa selkäkivussa se ei aina onnistu.

Mindfulness-meditaatiosta on tehty yli 500 satunnaistettua tutkimusta ja meta-analyyseja, joissa siitä on todettu olevan apua krooniseen kipuun, fibromyalgiaan, sydänsairauksiin, ahdistukseen ja masennukseen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24395196
"Mindfulness-based stress reduction and mindfulness-based cognitive therapy: a systematic review of randomized controlled trials", Database of Abstracts of Reviews of Effects (University of York Centre for Reviews and Dissemination), 15 May 2013.

Mieltä voidaan kouluttaa ja sen harjoittelu voi parantaa elämänlaatua.

Ystävällisin terveisin Selkäliitosta,
Hilkka Virtapohja
Selkäliitto

ViestiKirjoittaja Sukuselkä » 10 Maalis 2015, 21:17

Minulla ainakin selkäkipu liittyy stressiin. Näin myös monella muullakin. Heikkilä selitti asiaa siten, että stressissä sympaattinen hermosto on yliaktivoitunut. Sympaattinen hermosto aktivoi ja (sitä kauttaa saattaa kiristää) selkälihaksia. Keho on tavallaan koko ajan valmis taistelemaan tai pakenemaan. Kun stressi jatkuu pitkään, lihakset ylikuormittuvat, jäykistyvät ja kipeytyvät. Hänen mukaansa monet selkäkipupotilaat ovat ns. vastuunkantajia ja murehtijoita. Ainakin minun kohdalla se pitää paikkansa. Väitän että tietoinen läsnäolo (mindfullness) yhdessä monen muun asian kanssa on opettanut minulle rentoutumista ja sitä kautta vähentänyt merkittävästi selkäkipuja. En enää stressaa niin paljon ja pystyn mindfullnesstekniikalla myös rentouttamaan mieltä, jos joku asia vaivaa.

Mindfullnesissa ei todellakaan ole kyse mistään "positiivisesta ajattelusta". Kannattaa lukea joku kirja aiheesta, niin ymmärtää paremmin.
Sukuselkä

ViestiKirjoittaja ilves » 12 Maalis 2015, 18:04

Hyvä parkor66 onhan olemassa ihan rukous rentoutusta eli nämä kaksi asiaa eivät todellakaan sulje toisiaan pois päin vastoin kun ihminen oikeasti ja vilpittömästi uskoen rukoilee hän on todella hetkessä läsnä ja avaa itsensä ja sitähän rukous on ainakin minun mielestä avaat itsesi mitään peittämättä ja jättäydyt Hänen käsiin. Silloihan sinä rentoudut. Minusta liian nopea asioiden tuomitseminen lisää henkistä kuormaa ja se ei ainakaan auta asioita. Minä olen myös huolehtija nykyisin yritän kovasti olla huolehtimatta liikaa koska kaikkia asioita ei voi hallita. Migreenipäivät on kovalla kädellä opettaneet tätä myös. Toivottavasti kevät aurinko sulattaisi suvaitsemattomuuden jäätä ihmisten sisimmästä :)
ilves

ViestiKirjoittaja parkor66 » 16 Huhti 2016, 15:51

Hei Ilves!
En halua olla suvaitsematon mutta Mindfulnessin juuret ovat vahvasti Budhalaisuudessa. Kuulin hyvän luennon Suomen Raamattuopistolla. Vararehtori Marja-Kaarina Marttila on ollut lähetystyössä Mongoliassa ja tietää että budhalaisuus suhtautuu kielteisesti ihmisen persoonaan ja kieltää ihmisen minuuden. Hän kertoi myös tapaukseista jolloin ihminen on mennyt hyvin "syvälle" Mindfulnes meditoinnissa mutta apu on jäänyt vähäiseksi.
Tv 7 Uutisissa (uusin lehti) on hyvä juttu tästä aiheesta jos kiinnostaa. Rentoutus on ihan hyvä asia mutta sen voi tosiaan kokea rukouksessa ja vaikka ihanaa musiikkia kuunnellen.
Kaikenlaiset uutta janoavat ihmiset hurahtavat äkkiä näihin "uutuuksiin". Minun on vähän vaikeaa ymmärtää kun ev. lut. seurakunnatkin ovat menneet mukaan tähän Mindfulness ajatteluun. On hienoa että me voimme vaihtaa ajatuksia ja muistella itsekukin mikä on se meidän elämämme tärkein- ja kallein asia.
parkor66

Paluu Miten voin itse helpottaa selkäoireita