Laaja luudutus edessä

Laaja luudutus edessä

ViestiKirjoittaja Vaivaa vaivan perään » 12 Syys 2016, 16:02

Hei! Olen marraskuussa menossa vihdoin selän luudutus/jäykistysleikkaukseen. Mulla on paha skolioosi joka on jo 32% lisääntynyt, rappeumat/kulumat koko selässä ja hermopinteet. Kuten lääkärikin sanoi, selkä on kuin pisan kalteva torni, yhtään normi nikamaa ei ole, kaikki on heikunkeikun :(
Nyt menenkin sitten siihen leikkaukseen, jossa olisi tarkoitus luuduttaa nikamasta 11 alaspäin kaikki, jotta kivut saataisiin kuriin sekä jalka toimintakuntoiseksi. Hermopinteistä/vaurioista johtuen minulla on vasemmassa jalassa "läpsyjalkaterä" sekä kantakävely ei onnistu.
Olen käynyt kipupolilla yht 5 kertaa pistoshoidoissa 2 toimi upeasti ja 3 yhtä tyhjän kanssa. Panacodia(pore) menee tuhottomasti, sillä se on ainoa, joka todella toimii kipuihin.Onneksi labrat on olleet ok vaikka lääkkeitä olen vuodesta 2014 ottanut 6-8kpl vrk kipujen mukaan.
Miten te olette toipuneet näistä luudutusleikkauksista?
Mulla tähän lisäksi on vielä vasen polvi kolmesti leikattu vuonna 2015 ja kaikki on menneet niin surkeasti, että rustovaurioiden vuoksi joudun jatkuvasti käyttämään isoa, koko jalan kattavaa ortoositukea.
Mulla on hammastarkastus vasta lokakuun lopussa, pitäiskö koittaa sitä kiirehtiä leikkauksen vuoksi? Eikö niissä ohjeissa ollut, että hammaskalusto pitäisi olla kunnossa?
Vaivaa vaivan perään

Re: Laaja luudutus edessä

ViestiKirjoittaja parkor66 » 29 Syys 2016, 14:23

Hampaat kuntoon ja varmista että tulehdusarvot normaalit ennen leikkausta. Pitää olla kärsivällinen leikkauksen jälkeen jotta paikat "asettuu"...
Minulla ei Panacodista juuri apua. Lyrica on hyvä , on vain kallista. Ei ole leikattu mutta voi olla että vielä sekin edessä
parkor66

ViestiKirjoittaja K-M » 07 Marras 2016, 08:27

Minulle tehtiin alimman nikamavälin luudutusleikkaus 1 ½ viikkoa sitten. Ensimmäiset päivät olivat pahimmat leikkauskivun suhteen. Ylös sängystä nostettiin heti seuraavana päivänä leikkauksesta. Onneksi hoitohenkilökunta oli huippu mukavaa ja kipulääkettä sai aina kun kipu alkoi haittaamaan. Pikku hiljaa alkoi ruoka maistumaan ja itse sai itsensä liikkeelle. 6 päivää sairaalassa ja sitten kotiin! Ainakin tällä hetkellä voi sanoa että kivut jäivät leikkauspöydälle. Sairaalassa etukäteen varoiteltiin että liikut on aika vähänä leikkauksen jälkeen että varautua siihen. Minä kuitenkin mielestäni liikun melko hyvin ja ulkonakin olen päivittäin käynyt. Sairaalassa hoitajat sanoivatkin, että hyvä lihaskunto auttaa paljon nyt liikkumisessa ja jaksamisessa. Tsemppiä! Kerrothan miten kävi leikkauksen jälkeen. :)
K-M

ViestiKirjoittaja Vaivaa vaivan perään » 28 Joulu 2016, 11:17

Nyt on n. kuukausi takana leikkauksesta.
Onhan ollut melkoista helvettiä tämä toipuminen.....
Leikkaus kesti reilu 8 tuntia ja siitä "herääminen"oli melkoista. Seuraavana päivänä olisi pitänyt mennä röntgeniin, mutta ei vaan päässyt tämä mamma sinne saakka, kun jalat lähti alta ja suosiolla siirrettiin seuraavaan päivään.
Hemoglobiini oli laskenut tosi alas ja verenpainekin oli pohjilla, joten ei ollut ihme, ettei oikein maailma pysynyt paikoillaan vaan kieppui silmissä. :D
Kotiin sain itseni puhuttua perjantaiksi(leikkaus oli maanantaina) Tollasessa sekahuoneessa olo oli yhtä helvettiä, viereisessä sängyssä oli nuori mies, joka joi jopa kaikki käsidesit ja napsi omia pillereitään, kunnes jäi siitä kiinni. Vastakkaisella puolella oli samanmoinen naispuolinen potilas.Huoneen päässä oli lähes kuuro mies, joka huudatti televisiota niin, että hoitajatkin kävivät siitä sanomassa....tuloksetta :x Mutta pääasia, että pääsi kotiin.
Määräysten mukaan sain Panacodeja 6kpl/vrk, ei riittänyt vaan oli soitettava lisäksi burana 800mg 3kpl/vrk. Mikään asento ei ollut hyvä, kyljet alas saakka aivan tunnottomat järkyttävä hermokipu leikatussa polvessa. Huh huh, kyllä jo monesti mietin, että mulla kun yleensä kipukynnys on kova, mutta nyt on löytynyt voittaja.....
Hakaset poistettiin(26kpl) 2 viikon kuluttua ja pikkasen helpotti kiristämistä haavassa ja mikä onni ja autuus kun vihdoin pääsi saunaan :D
Nyt tosiaan 1kk takana ja jäykkyys on valtavaa ja kipua on enemmän kuin luulin. 6 Panacodia ja silloin tällöin burana menee vielä vuorokaudessa.
Kävelen tosissaan kuin seipään niellyt, jäykkänä ja hipsuttelen kuin mummeli ilman rollaattoria. Hengästyn pienimmästäkin puuhasta?! Se on kyllä outoa.....
Kai tämä tästä,kontrolli on helmikuussa ja sit katsellaan mitä selälle noi lääkärin ja fyssarin mielestä kuuluu.
Vaivaa vaivan perään

ViestiKirjoittaja Vaivaa vaivan perään » 02 Tammi 2017, 12:52

Tänään oli jo pakko soittaa Töölön sairaalaan ja kysellä tästä hermosärystä. Ymmärrän kyllä, että kun ranka on raudoin"väännetty" suoraksi, niin hermot jotka nyt ovat päässeet vapaiksi aiheuttavat erilaisia tuntemuksia.
Mutta kun nukutuksi ei saa, kun alaselkä on tulessa ja vasemmassa jalassa on hermosärky pakarasta varpaisiin saakka. Oma lääkäri tulee ensi viikolla töihin joten jos jaksan kitkutella sinne saakka, niin sitten vaan tapaturmapolin kautta käymään ja katsotaan tilanne. Tuntuu vaan oudolta, että alkuun kaikki näytti suht hyvältä, mutta kun aamu menee jo heti 2:lla panacodilla, ennen kuin pääsee edes kunnolla liikkeelle :o Toivotaan nyt, ettei mitään takapakkia tähän ole tullut....
Vaivaa vaivan perään

ViestiKirjoittaja Vaivaa vaivan perään » 23 Tammi 2017, 12:06

Päivystyksessä käyty, kuvia otettu ja lannerangan magneetissa todettiin L2-nikaman oikea pedikkeli ruuvin ympärillä vaikutelma kirkastumasta. Lääkäri kertoi, että toi yleensä tarkoittaa ruuvin irtoamista.....sekin vielä.
Nyt menen 3.2 viipalekuvaan ja hermoratakokeeseen :shock: :shock: Se on niin kivulias koe, että jo pelkkä ajatus saa tipan silmään.
Sitten katsellaan ortopedin kanssa uudelleen mitä tehdään. Toi kipu on kyllä niin kamalaa, että onneksi on ollut kävelykeppi, muuten ei liikkuminen olisi onnistunut lainkaan.

onko kenelläkään teistä tapahtunut leikkauksen jälkeen ruuvin irtoamista? Miten on toimittu?
Vaivaa vaivan perään

ViestiKirjoittaja onniorvokki » 29 Tammi 2017, 22:48

Täällä on vähän hiljaista mutta kirjoitan kuitenkin. Olen itse jonossa isohkoon luudutusleikkaukseen jossa aiemmat luudutukset auotaan, otetaan luupalat talteen ja lyttääntyneet nikamat oiotaan, kerätyt sirpaleet laitetaan takaisin ja jostain otetaan niihin lisää (lonkka?) sekä jatketaan pötköä kolmioiksi kuluneilla nikamilla sekä ylös että alas ja otetaan lisää luuta avuksi väleihin. Tämä on isohko operaatio enkä tiedä oiotaanko samalla kierreskolioosia. Kävely on muutenkin hankalaa ja vaikeutuu vielä kun nenä ei ole samassa linjassa varpaiden kanssa. Kanta- tai varvaskävelyt ei ole onnistuneet vuosiin, jalkapohjat on tunnottomat, shoppailuretket on olleet kauan vain haaveita. Lääkäri toivoi että saisin pikaisen peruutuspaikan, liikkuminen on vaikea mutta yöt on vielä vaikeampia. Lääkelokerikko on todella täynnä, Lyricaakin kokeiltiin mutta teippiallergia pakotti vaihtamaan sen pois.
Edellinen luudutusleikkaus kesti 8 tuntia ja nyt mietityttää onko lääkäreillä vikkelämmät sormet koska työtä on nyt valtavasti enemmän eikä ketään voi pitää nukutuksessa mahdottoman montaa tuntia. Ennen en ole jännittänyt leikkauksia mutta nyt on ensimmäinen kerta.
Ensimmäisen kerran on tunne että kaipaisin pikku tsemppausta ja vertaistukea vaikka takana on viisi selkäleikkausta ja monta muuta todella isoa leikkausta. Niin, ja iso lisänä nippu muita sairauksia.
onniorvokki

ViestiKirjoittaja Selkäliitto » 09 Helmi 2017, 10:33

Hei!

Selkäyhdistyksistä löytyy vertaistukihenkilöitä ja -ryhmiä. Oman alueen yhdistyksen toiminnasta saat tietoa ottamalla yhteyttä paikalliseen yhdistykseesi. http://selkakanava.fi/selkayhdistysten-yhteystiedot

Tsemppiterveisin, Hanna Selkäliitosta
Selkäliitto

ViestiKirjoittaja Vaivaa vaivan perään » 28 Maalis 2017, 14:59

Kärvistelty leikatun selän kanssa nyt 4 kk ja nyt on kipujen syyksi löydetty alimmaisen jäykistetyn nikaman totaalinen murtuminen. Nikama on hajonnut kahdeksi palaksi ja se pysyy kasassa vain ruuvien avulla. Tässä on nyt odoteltu 6 vkoa, josko se luutuisi, mutta taitaa näyttää huonolta, sillä kivut ovat sitä luokkaa. Nyt perjantaina otetaan uudet kuvat ja sitten tulee lääkärin uusi tuomio. Olen lähes 100% varma, että leikkuri kutsuu....
Vaivaa vaivan perään

ViestiKirjoittaja Sinnikäs » 18 Heinä 2017, 10:50

Hei, mitä sulle ja selälle kuuluu tänään?
Leikkauksestasi on reilu puoli vuotta ja alin nikama oli todettu keväällä murtuneeksi?
Kiinnostaa kovasti, miten olet jaksanut ja kuinka sinun kuntoutuminen on edennyt?

Itse olen menossa 8 nikaman (L5-T10) jäykistysleikkaukseen jossain vaiheessa syksyllä, ja takana on v. -90 ja -93 yhteensä 3 selkäleikkausta ensimmäinen skolioosin ja seuraavat L2-murtuman johdosta. Hermosärkyä ja puutumisoireita on ollut nyt yli 8 kk ajan, mutta niiden tutkiminen on vienyt näin pitkään... Lopulta 6.4.17 TT-kuvissa todettiin L5 nikaman 10 mm sivusiirtymä, mikä selittää kovat kivut & oireet.

Miten leikkaukseen voisi mielestänne valmistautua? Olisi kiva kuulla kokemuksia!
Itseäni ainakin hirvittää pitkä, noin vuoden, kuntoutuminen, ja toisaalta leikkauksen epäonnistuminen :(

Tsemppihalit kaikille selkäleikkauksesta toipuville tai voimia sellaiseen menijöille!
Missä vaiheessa tulee raja vastaan odottelussa?
Sinnikäs

Seuraava

Paluu Selkäleikkaukset ja niistä toipuminen