Onnistuneet leikkaukset ja toipumiset

Onnistuneet leikkaukset ja toipumiset

ViestiKirjoittaja Skeleton » 01 Maalis 2010, 10:50

Ajattelin aloittaa tällaisen keskusteluketjun...usein vain ne ikävät tarinat kerrotaan - mutta onhan pakko olla paljon onnistuneitakin sellaisia, onhan :shock:

Minut leikattiin välilevytyrän takia 3 vuotta sitten, leikkauskivut jäivät leikkauspöydälle. Hermokipua oli 2 vuotta, mutta nyt olen ollut aika hyväkuntoinen vajaan vuoden. Mutta sisukasta kuntouttamista se on vaatinut koko ajan.

Leikkaus oli mikrokirurginen, eikä siitä ole pahaa sanottavaa. Jos jotakin systeemissä on kritisoitava, niin kuntouttamista ei ollut ollenkaan. Itse on pitänyt siihen apua hakea ja olla tosi aktiivinen.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Skeleton

Re: Onnistuneet leikkaukset ja toipumiset

ViestiKirjoittaja Temssi » 01 Maalis 2010, 13:46

Ihan hyvä aloitus, kiitos siitä Skeleton!
Itse edustan tällä foorumilla vähemmistöä, jotka on leikattu tapaturman vuoksi ja siten en pysty ottamaan kantaa esim. näihin välilevyleikkauksiin tms., mutta minulle on tehty iso luudutusleikkaus L2-L4, eli kaksi nikamaväliä on luudutettu/jäykistetty.

Taustana on kotona sattunut putoamisonnettomuus, jossa L3-nikama murtui täysin palasiksi ja yksi irrallinen luunkappale painoi koko hermojuurikimpun alleen selkäydintä vasten, joka sekin oli siitä syystä 70%:sti tukossa. Pysyvän halvaantumisen vaara oli onnettomuushetkestä lähtien koko ajan päällä, koska murtuma oli instabiili ja halvausoireet olivat selkeät ja lisääntyvät koko ajan.

Viikko meni "väärässä" sairaalassa, jossa murtuman mahdollisuutta ei pidetty edes todennäköisenä, mutta viimein pääsin Töölön tapaturma-asemalle "konsultaatioon" ja siellä otetuissa CT-kuvissa todettiin todellinen tilanne. Seurauksena oli päivystysleikkaus. Kukaan ei pystynyt etukäteteen tietämään, mitä tuhoa tuon viikon aikana hermoille oli mahdollisesti tapahtunut. Leikkaus kuitenkin onnistui vaikeuteensa nähden täydellisesti ja siinä saatiin hermot vapautettua ilman vahinkoa ja muutenkin tehtiin erittäin hyvää työtä, että saatiin palasiksi murtunut nikama taas kasaan.

Olen joskus miettinyt, miten suuri merkitys esim. minun tapauksessani oli se, että leikkaavat ortopedit olivat maan johtavia traumakirurgeja, mutta kyllä uskon kokemukseen vahvasti ja olen erittäin kiitollinen, että leikkaukseni onnistui täydellisesti ja pysyviä hermovaurioita ei jäänyt. Pitkäänhän se kesti (lähes kaksi vuotta), kun hermot elpyivät ennalleen, mutta lopputulos kaikista muista mahdollisuuksista oli se paras mahdollinen!
Anna mun elää tämä päivä rohkeasti
Temssi

ViestiKirjoittaja svinsson » 01 Maalis 2010, 16:18

Hei Skeleton. Leikkauksesi on varmaan aika saman tapainen kuin minulla. kirjoitin toisaalle täällä palstalla. Omasta välilevypullistumaleikkauksesta on runsas kuukausi aikaa ja itsellä on hermokivut vieläkin jäljellä.. Takapakkia taisi nyt tulla liiasta istumisesta. Sanoit että kaksi vuotta meni sinulla aikaa. Tuntuu että hidasta on paraneminen. Liikkua pitäisi, käveleminen taitaa olla ainut liikuntamuoto juuri nyt. Kerrohan kuulumisiasi miten paranemisesi eteni.
svinsson

ViestiKirjoittaja Stella » 01 Maalis 2010, 17:29

Minulta leikattiin 2003 retkahdustapaturman seurauksena syntynyt laaja, roikkuva prolapsi L3-4 välistä.
Leikkaus tehtiin 12 tunnin kuluttua tapahtumasta ja lopputulos oli täydelllinen.
Olisin jo samana päivänä ollut valmis kotiin, mutta halusivat pitää sisällä aamuun saakka.
Tuosta pullistumasta ei jäänyt mitään kipuja tai vaurioita. Leikkauksen jälkeen otin vain yhden kipupiikin.
Kotona oli vain taivutusrajoitukset, muutoin sain elää normaalisti.
Joten kyllä näitä onnistuneita leikkauksia on varmasti hurjan paljon enemmän, kuin epäonnistuneita. Tahtoo vain olla, että silloin asiat tulee enmmän esiin, kun jokin on pielessä.
Seuraavat prolapsit ovatkin sitten luku sinänsä :roll:
Stella

ViestiKirjoittaja pimu » 01 Maalis 2010, 20:38

Mulla takana "täydellisesti" onnistunut luudutus/jäykistysleikkaus (PLIF). Syynä oireisiin kaksi liikkuvaa siirtymää jotka aiheutti hermokanavien ahtaumat, murtunut nikaman pää ja yksi kokonaan hävinnyt välilevy. Muuten nivelrikkoa ja rappeumaa useissa nivelissä, eivät aiheuta kipua tai oireita.

Leikkaus onnistui siis täydellisesti ja toipuminen oli helpompaa kuin esim. nyt polven mikrofraktuuran jälkeen. Kolme ekaa kuukautta en saanut kumarrella, tehdä vartalonkiertoja tai nostaa painavia taakkoja, muuten ei rajoituksia. Selkä on nyt 99% samanlainen kuin ennen selän oireilua. Tulevina vuosina varmaan leikataan vielä samalla lailla usein, kunnes selkä on yhtä titaania (syynä nivelien yliliikkuvuus josta siirtymät johtuvat). Mutta kunhan saan leikkausten välillä elää normaalia elämää, riittää se mulle :D
Selkä operoitu 5/2008 (PLIF), nyt selän osalta oireeton. Yliliikkuva optimisti jolla aina jotain korjattavaa ;)
pimu

ViestiKirjoittaja Alfonso » 02 Maalis 2010, 14:06

Minulla on ilmeisesti myös täydellisesti onnistunut leikkaus, joka on tosin tehty päivystyksenä. Eli ollut usea murtuma rintarangassa trauman seurauksena, oli täysi burst-murtuma, ja sitten fasetteja irti jne. Tehtiin uudet nikamat hajonneiden tilalle ja raudat ulottuvat koko rintarangan alueelle. Varsinainen kehikko on n. 5 nikamavälin mittainen. Oli laajat vammat, joten kuntoutuminen oli tavallisuudesta poikkeavaa monella tavalla, eikä siksi vertailukelpoinen. Rangan murtumat kun eivät olleet vakavimmat, vaan tuli laaja hermovaurio. Kuitenkin rintaranka on pääsääntöisesti oireeton, eli olin leikkaukseen 100% tyytyväinen. Hyvä niin, koska ei kuulemma ollut muuta vaihtoehtoa kuin leikata tilanteen ollessa niin huono. n. 4 vuotta rintaranka oli täysin oireeton, nykyään jonkin verran kipuja rautojen päiden kohdilla, muttei ainakaan toistaiseksi olla rautoja poistamassa.
Fake it until u make itKuva
Alfonso

ViestiKirjoittaja Skeleton » 02 Maalis 2010, 15:15

svinsson kirjoitti:Hei Skeleton. Leikkauksesi on varmaan aika saman tapainen kuin minulla. Kerrohan kuulumisiasi miten paranemisesi eteni.

Hei Svinsson,

leikkauksen jälkeen oli tarkastuskäynti 2kk:n jälkeen. Piti taivuttaa sormia varpaisiin - sain nippa nappa polvien tasolle. Vaatimalla vaadin että sain 10krt fysioterapiaa. Eipä ollut siitäkään paljon apua, vielä vuosi leikkauksen jälkeen en saanut sukkia jalkaan muuten kuin selällään maaten. Selässä oli nikamalukkoja tms että välilllä löi ihan jumiin ja kipuihin. Hermokipu haamuili enemmän ja vähemmän. Kuntoutin koko ajan kuitenkin sinnikkäästi keskivartalon lihaksia sekä laajensin liikkuvuutta taivutuksin ja kierroin. Fysioterapeutti sanoi että älä taivuttele eteen, niinpä välttelin sitä. Sitten menin pilates-kurssille ja sen pitäjä, fysioterapeutti hänkin sanoi että pitää vaan pikkuhiljaa taivutella rohkeasti. Tein työtä käskettyä vaikka hirvitti, pienin askelin. Viime kesään asti oli aika ongelmallista, mutta sitten "aukesi" - hermokivut katosivat, samalla lihasten hermotus parani - tai olinhan sen eteen koko ajan tehnyt työtä. Nyt pystyn taivuttelemaan itseäni myös eteenpäin. En ole entiseni ja selkä tuntuu jotenkin "kummalta", mutta ei vaikuta olemiseen ja tekemiseen. Lihaskunto on toki nyt hyvä ja sen vaikutusta ei voi liikaa korostaa. Kun on lihaksessa voimaa niin selkäranka ei joudu niin koville. Ihan vaikka vaan arkisissa asioissa: tiskaaminen, imurointi, tavaroiden kerääminen lattialta tms. Jos ei ole voimaa niin helposti alkaa muuttamaan liikeratojakin - ja se on taas vaarallinen kierre...
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Skeleton

ViestiKirjoittaja svinsson » 04 Maalis 2010, 09:23

Hei Skeleton taas.
Niinkuin olemme kaikki varmaankin todenneet, ei mikään tule itsestään. Sinäkin olet joutunut paljon töitä tekemään paranemisesi eteen, joka on vaatinut kovaa työtä. Mutta lopputulos on hyvä. Uskallusta myös ja rohkeutta vaatia itselleen tarvitsemaansa hoitoa. Olen itse vieläkin toipilaana ja kyllä paraneminen on alkanut takapakkeineen. Toinen päivä on parempi kuin taas toinen. Yhtykäämme siis tämän palstan aloittajaan että kirjoitetaan tänne onnistuneista leikkauksista, johon itsekin tulevaisuudessa haluaisin myös osallistua. Kyllä niitä onnistuneita kuitenkin suurin osa varmaan on.Elikkä lisää tarinoita.
svinsson

ViestiKirjoittaja Milla » 16 Maalis 2010, 16:35

Niin, minulle sanottiin, että leikkaus on teknisesti onnistunut. Jouduin pyörätuoliin.
Mieleen hiipii usein se, mitä olisi tapahtunut jos se ei olisi onnistunut edes teknisesti :shock: .
Milla

ViestiKirjoittaja cesar » 23 Maalis 2010, 17:38

Ois kiva kuulla lisää noita onnistuneita tarinoita, erityisesti, jos on iskiaiskipuilua ollut vielä leikkauksen jälkeen? :)

Mulla menny kuukaus leikkauksesta ja pakarassa ja takareidessä vielä kipuilua, semmosta turtaa ja välillä pistävää. Tosin se on todella kevyesti pienentynyt se kipuilu, mutta aika sitkeessä tuntuu olevan..

Mutta ois kiva kuulla niitä onnistuneita tarinoita kun iskiais vaivannut vielä, mutta parantunut ja miten? :)
cesar

Seuraava

Paluu Selkäleikkaukset ja niistä toipuminen