Mistä saa apua

Mistä saa apua

ViestiKirjoittaja Tara » 20 Maalis 2014, 10:17

Mulla on vuosia sit todettu nivelrikko ja nyt 5,ssä nikamassa murtuma, osteoporoosi. tuntuu että mistään ei saa tieta esim. onko tapaamisia ym. kun liikkua ei oikee voi on koti ainut paikka. tietääkö kukaan onko ns tapahtumia, retkiä ym. ????. ois kiva päästä jonnekkin jossa samoja vaivoja kärsiviä mutta tietoa ei löydy
Tara

Re: Mistä saa apua

ViestiKirjoittaja parkor66 » 29 Maalis 2014, 10:50

Heippa!
Toivottavasti olet jo saanut apua. Suomessa toimii selkäyhdistyksiä joissa tapaa juuri kaltaisiasi selkäongelmaisia. Ei nykyisin kenenkään tarvitse kärvistellä yksin. Jokaisessa selkäyhdistyksessä on tukihenkilöitä joiden kanssa voi keskustella ja vaikka tavata.
Kipupoliklinikat auttavat tarpeen mukaan, mutta sinne pääsee vain lääkärin lähetteellä. Nyt on hakuaika hyvinvointilomat ry:n tuetuille lomille. Ainakin Tampereen selkäyhdistyksen alueella. Loma maksaa itselle vain 25 euroa vuorokausi ja hakuaikaa on koko huhtikuu. Lyrika on puhuttanut paljon ihmisiä, kokeilin sitä ja se on mielestäni hyvä lääke mutta kaikille ei käy miedoinkaan kipulääke.Ilosta kevättä kaikesta huolimatta, olen valmis keskustelemaan enemmänkin jos on tarvis.
parkor66

ViestiKirjoittaja Tara » 31 Maalis 2014, 16:47

Kiitos :) En oo saannu apua kun en tiedä mistä hakea, kysyä. Asun Järvenpäässä ja täällä ei esim. lehdissä ym. ole koskaa mitää tieta, eli mistä näitä sun mainitsemia juttuja voi täällä päin kysellä
Tara

ViestiKirjoittaja parkor66 » 18 Huhti 2014, 17:03

Suomen selkäyhdistyksen kautta saat oikeaa tietoa, eli siis tämä keskustelupalstakin on selkäliiton toimintaa. Sitäkautta saat tiedon mihin paikallisyhdistykseen kuulut ja kuka on lähin tukihenkilö. Suomen selkäliittoon voi liittyä jäseneksi ja maksamalla jäsenmaksun 20 euroa saa lehden Hyvä selkä. mainostamaani lomaa haetaan yleensä paikallisyhdistyksen kautta mutta loma on HYVINVOINTILOMAT RY:n järjestämää jota tuetaan rayn varoilla. Ainakaan meillä ei vaadita selkäyhdistyksen jäsenyyttä mutta toki se on suotavaa. Netin kautta saa paljon tietoa. Jopa kirjastoista löysin itelleni paljon hyvää tietoa sekä fyysisen että henkisen puolen hoitoon. Kotiin ei tulla ohjeita antamaan joten nuoren pitää olla itse aktiivinen.
parkor66

ViestiKirjoittaja Kale » 22 Elo 2017, 10:32

Minulla L4-5 välilevyssä huomattava madaltuma joka aiheuttaa kipua alaselkään etukumarissa työasennoissa. Omaan piikkiin mennyt kaikki tähänastiset tutkimukset ja hoidot (omt-terapia). Pienellä ansiosidonnaisella päivärahalla elän, ikää reilut 50 vuotta. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta omt-terapiasta, onko ollut apua selkäongelmiinne ja montako kertaa pitäisi käydä että jotain huomaisi muuttuneen paremmaksi? Onko mahdollista saada kuntoutustuksea jostakin esim. Kelalta tms. Madaltunut välilevy ei taida takaisin kasvaa kuten häntä sisiliskolle? Mullakin on lainaa mutten vielä ole vainaa.
Kale

ViestiKirjoittaja parkor66 » 25 Elo 2017, 08:38

Olipas hauskasti kirjoitettu vaikka vaivoja piisaa. Vaivan kanssa voi kyllä elää, olen yli 70-vuotias mutta itse on itsensä pidettävä kunnossa vaikka viimekädessä kaikki on Taivaan vallassa. Toki saat Kelalta kuntoutusta mutta jotta sitä voi hakea pitää olla lääkärin todistus. Omt- kuntoutuksesta ei ole kokemusta mutta kalliista fysioterapiasta (yksityinen) on. Kolmen kerran jälkeen tajusin että menee pitkä aika ennenkuin saan itseni "rautakangesta" taas vähän vetreytymään. Pyysin kirjalliset ohjeet kotiin , lopetin kalliit käynnit ja aloitin kotijumpat. Itsekukin löytää kyllä ne ns heikot kohdat kehossaan. Minun ongelmani on lukkiutuvat nivuset ja heikot vatsalihakset. Kuka jaksaa jumpata joka päivä, esim pari kertaa viikossa riittää minulle.
Puukkoa kartan viimeiseen asti toki tiedän että ainut mitä minulle voidaan tehdä on selän jäykistysleikkaus. Minulla on myös alkavia selkäydinahtauman oireita joten liikkuminen päivittäin jossain muodossa on välttämätöntä. Jos ei muuta käyn kävellen hakemassa litran maitoa kaupasta. Kirjasto on minun aarrearkkuni...
parkor66

Paluu Kuntoutus