Raskaus ja leikattu selkä

Raskaus ja leikattu selkä

ViestiKirjoittaja Niituli » 19 Heinä 2011, 18:15

Hei!
Olisi kiva kuulla hieman kommentteja ihmisiltä, ketkä ovat raskaana tai ovat olleet raskaana ja on ollut pullistumia tai muita pahoja selkävaivoja, että kuinka te selviyidyitte 9 kk?
Itse olen nyt 5+5 tällä hetkellä. 3 vuotta sitten leikattiin pullistumia ja toinen sinne jäi. Leikkauksen jälkeen jäi kiputilanne päälle tai sitten vaivas toinen pullistuma, mutta panacodilla ja sairaslomilla mentiin kunnes tämän vuoden alusta paheni tilanne siihen, että itkien mentiin eteenpäin ja syötiin lopulta jo oxycont 25 mg*2 ja muutamat muut päälle. Onneks vaiva helpottui ja pääsin taas arkeen kiinni huhtikuussa. Siitä alkoi itsensä kuntoon laittaminen, kunnes tapahtui vahinko. Nyt sitten olen käynyt hakemassa (ennen kuin tiesin olevani raskaana) jumppaohjeita fyssarilta, joka ohjaa täällä selkäliiton jumppia. Mutta saan lisäohjeita vasta elokuussa. Oletteko tehneet mitä, pelkkää itse ohjattuja jumppaliikkeitä, jotain muuta liikuntaa...kiitollinen kaikista neuvoista!
Niituli

Re: Raskaus ja leikattu selkä

ViestiKirjoittaja Erika » 19 Heinä 2011, 19:33

Selän tukemiseksi ja hyvän ryhdin säilyttämiseksi -- ainakin silloin jos joudut istumaan, olemaan liikkeellä pitempään ---- selän tukivyö.
Niitä voi lainata tk-sta, apuvälinelainaamosta -- miten sitten onkaan paikkakunnallasi järjestetty ellet sitten halua ostaa omaksi. Niitä saa mm terveydenhuolto myymälöistä.
Miten mahtavat suhtautua, kun raskauden edetessä joutuu vaihtamaan kokoa, ellei sitten ole saatavilla, tai ylipäätään markkinoilla säädettävää.
Erika

Re: Raskaus ja leikattu selkä

ViestiKirjoittaja anskuli » 19 Heinä 2012, 11:33

Moikka,

minulla todettu v 2000 nikamasiirtymä, silloin 14 mm ja nyt jo lähes spondyloptoosi. Olin menossa magneettitutkimuksiin maaliskuussa ja leikkausasiaa mietittiin ortopedin kanssa, mutta olinkin raskaana, joten tutkimukset jäissä. Nyt menossa rv 22+4. Olen pärjännyt fysioterapeutin ohjeilla noin rv 15 saakka, sen jälkeen on ollut pakko jättää osa vatsalihasliikkeistä pois supistusten vuoksi. Tällä hetkellä olo on hyvä, varsinkin kun muistan pitää selän ryhdissä enkä päästä liian notkolle. Iskiaskipuja ei ole pahemmin ollut, ja se johtunee kuntosalitreenin keventämisestä. Maha on viime viikkojen aikana pullahtanut ihan kunnon vauvamasuksi ja on erittäin todennäköistä, että viimeistään kuukauden kuluttua iskiastuskat on jokapäiväisiä.

Suosittelen kevyttä keppijumppaa, mä olen tehnyt ihan rauhalliseen tahtiin esim vartalon kiertoja ja selänojennuksia seisten etukumarassa. Vinoja vatsoja ja kevennettyä alavatsatreeniä olen tehnyt nyt puolivälin jälkeen. Kävelylenkit onnistuu vielä, mutta aika ajoin joudun käymään kyykyssä pyöristämässä selän, kun alaselän lihakset varsinkin väsyy kovasti. Kannattaa myös etsiä googlella esim raskausajan jumppa, odottajan keskivartalojumppa tms! Itse löysin hyviä jumppaliikkeitä siten. Mulla on käytössä myös Anita-merkkinen raskausajan tukivyö. Ostin huuto.netistä huokealla hinnalla käytetyn version kokeiluun ja on osoittautunut todella hyväksi tueksi alamahalle ja -selälle. :)

Tsemppiä raskausaikaan, toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin selän ja muunkin suhteen! :)
anskuli

Paluu Alaselän ongelmat