suomennos?

Re: suomennos?

ViestiKirjoittaja minzqi » 08 Maalis 2012, 21:26

marley: juo huomenna kahvia ja vettä ennen kun lähdet. tosin ei oo helppoo pissiä kun joku vieressä, etenkin tuntematon. ei meillä ole tarvinnut huumetestejä yms. joskus kävin juttelemassa. kai täällä on niin säästö budjetti :(
istuminen on oikeesti paha selälle. ja seisominen. mulla olis käämi palanu mokomasta jonottamisesta... ei kuulu mun vahvimpiin lajeihin :D mä meinasin lähtee kotiin, kun ranne murtu ja jouduin odottamaan päivystyksessä kolme tuntia ennen kun pääsin lääkäriin, sitten vielä kuvat ja kipsi... sattu niin pirusti, mutta kestin lopulta kun kirosin mielessäni... :P

mulla edelleen puutuu tuo vasen pakara ratsastuksesta. aika härö tunne, kun ei ollenkaan tunne koko pakaraa, eikä istuin luita :) mutta keli oli mahtava.

toivottavasti tyynystä on apua. meneeks sulta nilkat sijoiltaan tai nivelsiteet herkästi?
minzqi

ViestiKirjoittaja minzqi » 09 Maalis 2012, 13:29

no niin, sain epikriisini :D samainen lääkäri joka antoi b- lausunnon on kirjannut tänne näin: lannerangan mri kuvattu, tässä kahdessa alimmassa diskuksessa degeneraatiota, kahdessa alimmassa diskuksessa kohtalaisen kookkaat sentraaliset prostruusiomuutokset ja annulusvauriot. ahtauttavat aavistuksen sentraalista spinaalikanavaa, eivät kuitenkaan merkittävästi komprimoi hermojuuria. juurikanavat ranteellisesti keskimääräistä ahtaampia kahden alimman nikamavälin tasolla.
eli ymmärsin että kulumaa, pullistumaa, annulusvauriot ja hermojuuret ahtaat. pullistumat painavat selkä ytimeen ja jonkin verran hermojuuriin. ja välilevyn neste ärsyttää selkä ydintä vuotamisellaan.
löysin myös kohdan jossa sanotaan, että alaselkä kipeytyy pitempään kävellessä. no 200 metriä onkin pitkä matka :D

kannatti tilata, mä oon nyt paljon viisaampi selkäni suhteen. ja nyt ei lääkärit voi väitää että mitään vikaa ei ole :P

mites marleyn reissu meni?
minzqi

ViestiKirjoittaja Marley71 » 09 Maalis 2012, 16:19

No, en sitten saanut annettua sitä pissatestiä, vaikka oli aivan älytön hätä ja en ollut koko yönä pissannut. Mulla, kun muutenkin toi virtsaumpi vaivaa selän takia niin aivan mahdoton tehtävä. Soitin tonne psyk.polille ja sieltä annettiin armahdus, ei tarvitse testiä tehdä! :) Kattokoot verestä tai hiuksista jos haluavat saada ton huumeseulan tehtyä.

Mulla menee joo nilkat tosi helposti sijoiltaan ja ne tahtoo lonksua minne sattuu kävellessä. Yritän nyt ton tasapainotyynyn avulla treenata nilkkalihaksia ja sitten vasta mietin tarvitsenko nilkkatukia. Korkokengillä en ole enää pitkään voinut kävellä, jo selkä menee niin hassuun asentoon korkkareilla, ettei tulisi mieleenkään niitä enää käyttää. Tallustelen sitten ihan matalilla, tukevila kengillä vaan. :? Vähän toikin harmittaa, ettei voi laittaa juhliin mitään hienompia kenkiä.

Minzqi: toi sun selkäsi kuullostaa kyllä mielestäni pahalta. Ei ole kumma, että kipuja ja puutumisia on. Oletko nyt sairiksella vai mitä sulle on suuniteltu pään menoksi? ;) Kyllä toi sun selkä vaatisi kunnon kuntoutuksen ja työkykykartoituksen. Ja onko sinulle puhuttu esim. leikkauksen mahdollisuudesta? Siinä tapauksessahan siihen kai lähetään, jos muusta ei apua ole ollut. Juttelin juuri tuosta leikkauksesta fyssarin kanssa ja hän sanoi, että se on viimeinen keino. Mulla ollut jo 5 vuotta alaselkä tosi huonona ja huonompaan suuntaan vaan menee, niin olen ihan vakavissani alkanut ajattelemaan sitä leikkaustakin. Niissä tietty omat riskinsä, mutta on tämä jatkuva kipuilukin tosi karmeeta. :(
Marley71

ViestiKirjoittaja minzqi » 11 Maalis 2012, 10:33

hyvä että armahtivat sut :) ei kai sille mitään voi, jollei se pissa vaan tuu. ja tilannetta jos vielä jännittää, niin kahta huonommin tulee :x

mulla on niin minasti menny nivelsiteet nilkoista, että en käytä siksi korkkareita. menee yleensä heti... viimeks kun laitoin korkkarit jalkaan, oli tuloksena vasemman nilkan nivelsiteiden revähdys. mulla on ihan sellaset nestekuhlut kummassakin nilkassa kahessa eri kohdassa. toinen meni joskus niin, että osa siteistä katkes ja osa revähti. olis pitäny leikata, mutta en menny lääkäriin kun sitten kun kipu oli sietämätöntä. oli sitten liian myöhästä leikata... iha hyvin tuo on kuntoutunut. mutta pienikin väärä liike, niin on jompikumpi nilkka mäsänä :D

ei ne halua leikata selkää, kun siellä on niitä kulumia. menee kuulemma niin helposti uudelleen. toki jos tilanne pahenee, niin sitten leikattava. syksyllä yks lääkäri meinas, että jos ei vuoden vaihteeseen mennessä parane niin mietittävä leikkausta, samoilla linjoilla oli päivystyksen kirurgi. kai ne nyt meinaa kokeilla kuntoutusta, josko se auttaa.
tossa samasamma nipussa oli hermorata tutkimuksen tulos, ja kummastakaan jalasta ei jotain hermoa ei saatu esiin. eli ei tullut vastetta.
mä tajusin juuri, että mua ei ole edes mitenkään informoitu noista annulus vaurioista. niistä ei ole edes mainittu mitä ovat tai miten vaikuttavat. käsittämöntä toimintaa.

mäkin mietin, että jo sillä leikkauksella saa edes muutaman kivuttoman vuoden niin ajais se sitten varmaan asiansa. kun nuorella uusii pullistumat useesti viiden vuoden siällä leikkauksesta. eli joutuu melkeen joka tapauksessa uudelleen leikkaan. kun ei sitä kukaan pysty ennustaan, että meneekö uudelleen/ kuinka nopeesti menee uudelleen. muutama kivuton vuosi olis ihan tervetullutta...
mä odotan nyt mitä se lääkäri meinas mun pään menoks, kuntouktuksesta höpötti, mutta ei vielä laput tulleet. en tiedä meinasko jatkaa saikkua vai ei. mulla loppu saikku tammikuun loppuun, eli töitä pitäs löytää. tai sitten joku työkokeilu, se varmaan paras, niin ei tuu karenssia jos elkä ei kestä. näin työkkärin täti meinas :D tai sitten kouluun.
minzqi

ViestiKirjoittaja minzqi » 13 Maalis 2012, 11:24

marley: onko sulla miten pahat pullistumat? leikataanko?
minzqi

ViestiKirjoittaja Marley71 » 13 Maalis 2012, 13:38

Ainakaan tällä hetkellä lääkärit ovat sitä mieltä ettei leikata. Olen menossa omalla kustannuksella huhtikuussa Ortoniin lääkärille ja katson mitä siellä ollaan mieltä. Mulla vielä kaikki ihan auki, kun odottelen Kelan päätöksiä ja minun pitäisi päästä työkykykartoitukseen. Nyt yritän vaan sinnitellä kipujen kanssa päivästä toiseen. Pullistumien ei pitäisi painaa hermojuurta, mutta uskon, että tietyissä asennoissa ne kyllä painavat, koska tulee pahoja vihlomisia ja kipuja pakaraan ja vasempaan jalkaan.

Mulla kaularangassa kanssa yksi pullistuma, joka vaivaa välillä. Varsinkin pitkään päätteellä työskentely aiheuttaa niskan jumiutumisen ja joskus pää ei tahdo kääntyä. Mä kanssa luulen, että noi pullistumat uudistuu tosi helposti ja mä kun tunnun olevn tosi herkkä niitä saamaan, niin mielellään ei leikata. Mutta on tämä tälläinenkin elämä tosi kurjaa. Jos saisi pariksi vuodeksi helpotusta kipuihin, niin olisihan sekin jotain.

Mulla on just tässä eilinen ja tämä päivä ollut tosi äklö olo ton pirun antibioottikuurin takia. Onneksi se loppui eilen illalla. Ruoka ei maistu ja kaikki vaan äklöttää. Ja nyt poikakin taas kipeenä. Mun piti se hakea kesken päivän koulusta. Pojalla kova yskä ja oli ollut ihan veto veks koulussa. Tuntuu, että tää lentsu ei sitten millään lähde meistä! :(
Marley71

ViestiKirjoittaja minzqi » 16 Maalis 2012, 08:52

no voihan himputti! toivottavasti lenssu armahtaa teiät nopeesti :(

mä olin eilen ekaa kertaa fyssarilla. sain tukivyön, jota nyt kokeillaan onko mitään apua. kuulemma mut saadaan vielä kuntoon :P aikaa se ottaa kyllä. kertoi mulle, että vaikka ne pullistumat poistuiskin ittestään, niin pulahtavat uudelleen todella helposti. jää joku herkkyys sinne. ja voi pulahtaa seuraavan kerran oikeen kunnolla... :( se kielsi multa niksauttajan ja kovemman hieronnan, ne voi myös pulauttaa. ja meinas, että kun mulla on nyt jo (28 vuotiaana) kulumaa, niin etenee todennäköisesti aika nopeasti... :(
mä aattelinkin, että varmaa joku kevyempi työ täytys keksiä tulevaisuuteen, niin ei ainakaan se sitten kuluta. kai tätä terveyttään oppii arvomastaan vasta, kun se alkaa meneen. en haluais nelikymppisenä syödä kourallista nappeja, että pääsen sängystä ylös.

onko sulle tehty enmg- tutkimusta? ettei ole tullut hermovaurioita? mulle toinen lääkäri sanoi, ettei paina pullistumat mihinkään, toisen mielestä painaa... ota sitten näistä selvää. toivottavasti yksityisellä tutkivat sut kunnolla. ainakin luulisin niin. ja ennenkaikkea voisivat jotain apua antaa.
musta on niin käsittämöntä, että ihmisen pitäisi elää kivussa ja säryssä, ottaa nappeja ja liikkua vaikka se tekee kipeää. lääkäreillä tuntuu olevan hälläväliä käsitys, eivät taida itse tietää, miltä toi kivun kanssa eläminen tuntuu. toki leikkauksessa on omat riskinsä, aina ei onnistu tai voi pahentaa, mutta mikäli potilas haluaa kokeilla, niin pitäisi sitä harkita.

mulla on nyt toi säteily alkanut vaivaamaan myös oikeaa jalkaa... nivusesta lähtee nilkaan polttava tunne ja ulkosyrjällä polvesta alaspäin. myös kipu tullut selkään oikealle puolelle, tähän asti ollut melkein pelkästään vasemmalla puolella.
pakaran puutuminen fyssarin mielestä normaalia, kun selästä on hermot puristuksessa.

koittakaahan parantua, että pääsette nautimaan keväisistä päivistä.
minzqi

ViestiKirjoittaja Marley71 » 16 Maalis 2012, 11:55

Harmi Minzqi, että sulla on noin nuorena selkä jo huonossa kunnossa. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa nyt miettiä sitä uudelleen kouluttautumista, ei sun selällä tehdä ruumiillisesti raskasta työtä, se vaan on ikävä tosiasia. Mulla alkoi selkä menemään 36 vuotiaana huonoon kuntoon ja nyt tämän 5 vuoden aikana se on huonontunut hurjaa vauhtia. Olen tosiaan yrittänyt kuntouttaa selkääni tämä 5 vuoden aikana, mutta kuitenkin vaan aina jostain pullahtaa välilevy ja nyt sitten on revennytkin. Olen käsittänyt, että sitä repeämääkin voi olla erilaista ja mulla se on revennyt tosiaan sinne ihan sisimpään asti ja sieltä valuu sitä geelimäistä massaa ulos. Juuri tuo repeämä voi aiheuttaa sitten ihan millaisia kipuja vaan ja kipu voi johtaa molempiin jalkoihin.

Meillä tuntuu olevan aikalailla samanlainen tilanne sitten Minzqi sinun kanssasi. Minulla on kanssa ollut toi lannetukivyö jo 5 vuotta, mutta en paljoa sitä käytä. Vain pahimpina päivinä sitä tulee käytettyä. Se kuulemma liikaa käytettynä löysyttää sun omat lihakset. Mutta varmasti nyt alkuun kannattaa sitä käyttää ja kuunnella mitä fyssari sanoo. Mä noudatan ihan niitä fyssarin ohjeita, ettei voi sitten kukaan tulla sanomaan, että en olisi tehnyt niin kuin pitää.

Just mun ystävättären kanssa puhuttiin aiheesta miten diagnoosit voivat muuttua ihan lääkäreistä riippuen. Ja sekös sitten sekoittaa meidän maallikkojen päät ihan totaalisesti. Ota siitä sitten selvää mistä mikin johtuu. Ainoa mikä mulle on todellista on KIPU. Ja sitä ei tunnu välillä lääkärit käsittävän kuinka kipeätä voi tehdä. Onneksi mulla on hyvä oma lääkäri, joka määrää mulle noita vahvempia lääkkeitä.

En tiedä saanko sieltä Ortonilta sen parempaa vastausta, mutta onpahan sitten kysytty toisenkin lääkärin mielipidettä. Ja kun itse maksaa, niin voi ehkä saada parempaa palveluakin. Hirvittäähän noi erikoislääkäreiden taksat, mutta kyllä autojen korjaaminenkin ja huolto on kallista puuhaa, niin miksei sitä itseensä satsaisi samalla tavalla? ;)

Meillä toi samperin lentsu vaan kiertää ja kiertää. Mulla kanssa tänään sellainen olo, että se olisi takaisin tulossa. Poika (9v.) valvotti mua viime yönä, kun hän oli kipeenä ja piti sitten tulla äiskän viereen nukkumaan. Itse sitten en enää paljoa nukkunutkaan, kun yritin kipeällä selällä roikkua siinä sängyn laidalla. :x

Olisi kiva kuulla Minzqi jatkossakin miten sulla alkaa tuo selkä kuntoutumaan ja mihin päädyt opiskeluiden suhteen. Mulla, kun ihan sama vaihe elämässäni, vaikka nyt olenkin jo sua 13 v. vanhempi. (mieleltäni kuitenkin nuorekas, kropaltani 70v, ainakin selän osalta) :lol:

Sulla ihanaa, kun on omia heppoja, niin niiden kanssa varmasti on mielekästä touhuta. Mä en valitettavasti jaksaisi mun fibron takia omia heppoja hoitaa. Meillä vaan on yksi koira, joka kuitenkin tuo ihanaa iloa hänkin mun elämääni. Pystytkö muuten selälläsi ratsastamaan ihan normaalisti? Itse en uskalla edes tällä hetkellä ratsastaa, kun on niin kipeä alaselkä ja takamus ja häntäluu. :oops:
Marley71

ViestiKirjoittaja Marley71 » 16 Maalis 2012, 13:52

Ai niin, toi ENMG-tutkimus on mulle tehty 5 vuotta sitten. Nyt ei vielä olla tehty, mutta kai sekin on vielä edessäpäin. :( Ei se nyt niin kamala viimeksi muistaakseni ollut, mutta silloin ei ainakaan löytynyt mitään hermovauriota. Nyt voi olla jo tilanne kyllä toinen. Tossa just laitoin kyselyä meidän fysioon, josko sieltä saisi tollasta TNS-vehjettä lainaksi, jos siitä olisi apua näihin selkäsärkyihin.
Marley71

ViestiKirjoittaja minzqi » 16 Maalis 2012, 17:14

mulle kans meinas tns- vehjettä, jollei jumppa ja vyö auta. toivottavasti jotain apua olis. joo uskon että alkaa löystyttään lihaksia, kun ne lihakset saa "levätä" sen vyön kanssa. näin ainakin fyssari kertoi.

mä koitan jkovasti pähkäillä, mitä isona tekisin. ei vaan tahdo aueta. ja ihan mukavaahan olis, jos se työ olis mielekästä, ettei tarvi väkisin vääntää. ehkä se ammatinvalinta psykologi osaa auttaa mua ;)

mä pystyn toisina päivinä ratsastaan suht hyvin, toisina huonommin ja sitten on päiviä etten edes yritä. selköä kipeytyy kyllä, ja olen mitä oudoimmissa asennoissa. onneks oon puskaratsastaja, niin ei kukaan opettaja ota hernettä mun istunnasta :D ja heppakaan ei välitä, ihana rauhallinen suokki. toinen on säpäkkä lv ja sillä nyt ajankin pääsääntösesti, sillä on karsee ravi :D ja se on tarkka istunnasta. kyllä noi hepat auttaa jaksamaan, aina on syy nousta aamulla ylös, ja murheet unohtuu niiden kanssa touhutessa. on niissä oma hommansa, mutta onhan se palkitsevaakin. meillä on myös koira ja kuus kissaa :) koiran kanssa käydään kävelyllä.

mä ajattelin käydä nyysimässä rollattorin ja varmaan varmuuden vuoks myös pyörätuolin. mulla on vasen jalka kun mummolla ja välillä myös ryhti, eli tiukka etukeno ;) oikee jalka on toistaseks ollut hyvä, kipuilee vaan välillä. toki sekin välillä jäykkänä.

musta olis kanssa kiva kuulla marley sun kuulumisia, ja mitä sanovat siellä ortonissa. ja kyllä mun mielestä kannattaa kysyä toisenkin lääkärin mielipide. sitten sen ainakin tietää varvemmin. mulle on eri lääkärit sanonut kipujen ja pistelyn syyks kaikki eri asian, toisen mielestä pullistumat, toisen mielestä ahtautuneet hermojuuret, kolmas sanoo kulumat ja neljäs että ei mitään vikaa. ykskään ei vaan oo viittinyt suomentaa mulle noita vaurioita, tai edes kertoa miten pahoja on.
yks kieltää buranan syömisen kun aiheuttaa mahahaavan ja toinen käskee syömään, ei aiheuta mitään. näin meillä. koittasivat hyt päättää :D
lyricaa mulle on tarjottu, vielä en ole kokeillut. ja muita lääkkeitä meillä ei lääkärit tunne :D

meillä on nyt isäntä taas lunssassa... sitä odotellessa. ja taas saa hakea korvatulehdukseen nappeja :D pirun lunssat, ja mahataudit. aina kiertää.

ei toikaan mukavaa oo, että aina hajoo jostain päin selkä uudelleen. entisen kun saa kuntoon niin sama rumba uudelleen. varmaan lannistaa aika paljon? selkään pitäs keksiä joku teko ranka, vois vaihtaa tarvittaessa osia tai koko rangan :D
koita marley saada nukuttua, edes jonkun verran. ehkä se aurinko joskus paistaa risukasaankin.
minzqi

EdellinenSeuraava

Paluu Alaselän ongelmat