Millä todetaan si-nivelen liikkuminen..

Re: Millä todetaan si-nivelen liikkuminen..

ViestiKirjoittaja psp5788 » 10 Huhti 2010, 19:38

Onko kellään antaa tietoa missä ja miten si-nivelen toimintahäiriön testejä voi teettää? Osaako joku kuvailla tässä jonkun luotettavan "tee se itse"-testin?
psp5788

ViestiKirjoittaja Sukuselkä » 10 Huhti 2010, 20:18

Mollamaija kirjoitti:Moi :) Mitä riskejä voi manipulaatiosta tulla :( Tuntuu että liikunta vaan pahentaa olotilaa :( Siis vesijumpat pyöräily jne.
Eli kannnattaako syödä tulehduskipu lääkkeitä tähän lisäks.Kivaa tää puutumisen tunne ja repäisyt.Ei missään asennossa ole tosiaan hyvä olla :(
No mukavaa Lauantai illan jatkoa kivuista huolimatta :lol: Jaksamista kaikille :D

Aika hyvän kuvan manipulaation riskeistä antaa Suomessa tehty tutkimus, jossa potilailla manipuloitiin SI paikalleen. Tutkimuksessa todetaan seuraavaa:
Kyselykaavakkeeseen vastanneita oli 103 kaikkiaan130 potilaasta (79,2%) . Vastanneista 40,4% ilmoitti toimintakyvyn parantuneen ja kipujen helpottaneen huomattavasti, 37,5% ilmoitti kipujen helpottaneen jonkun verran. Vastanneista 19,2% ilmoitti, ettei hoidolla ole ollut vaikutusta toimintakykyyn, 18,2% ilmoitti ettei kipu ollut helpottanut. Alle 2% ilmoitti toimintakyvyn tai kivun pahentuneen.

Tutkimus löytyy osoitteesta: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/1-92.pdf
ja suomennos: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/TUTKIMUS.html

Eli yhteenvetona toteaisin että riskit on aika pienet, jos alle 2 %:lla kivut pahenivat. Tämä tietysti vain sillon kun paikalleenlaittaja tietää mitä tekee. Liikunta itsellänikin pahensi oireita. Yritin harrastaa pyöräilyä, mutta meni into kun selkää särki koko ajan. Vesijumpasta en osaa sanoa.
Sukuselkä

ViestiKirjoittaja SIIRI » 10 Huhti 2010, 21:10

Minulla ei ole hajuakaan voisiko jotenkin itse testata onko si-nivlessä toimintahäiriö.
Ei kai sellaista testiä ole olemassakaan???
En ole ikään kuullutkaan.
Ehkä tämä jota tehdään kun otetaan chamberlainröntgen eli seisotaan vuorotelleen toisella ja sitten toisella jalalla! Pystyykö siihen????
Muuta ei tule mieleen!!!
Mutta en tiedä vaikuttakko se toimintahäiriöön vai onko sitten ongelma jo vakavampi??
En tiedä!!!
SIIRI

ViestiKirjoittaja Sukuselkä » 10 Huhti 2010, 23:19

SIIRI kirjoitti:Minulla ei ole hajuakaan voisiko jotenkin itse testata onko si-nivlessä toimintahäiriö.
Ei kai sellaista testiä ole olemassakaan???
En ole ikään kuullutkaan.
Ehkä tämä jota tehdään kun otetaan chamberlainröntgen eli seisotaan vuorotelleen toisella ja sitten toisella jalalla! Pystyykö siihen????
Muuta ei tule mieleen!!!
Mutta en tiedä vaikuttakko se toimintahäiriöön vai onko sitten ongelma jo vakavampi??
En tiedä!!!

Röntgenit on käytännössä rahan hukkaa ja aiheuttaa tässä tapauksessa turhan säteilyannoksen potilaalle. Virheasento päätellään: a) lantion asennosta b) eteentaivutustestillä.

Eräs epävirallisempi testi, josta itse huomasin lantion asennon oli muuten sellanen, että seisoin peilin edessä (ilman paitaa) kasvot ja keho peiliin päin ja etäisyys peiliin mielellään vähintään pari metriä. Huomasin että kyljet tekee aivan erilaisen mutkan. Seuraavassa vaiheessa etsin käsillä suoliluun yläpäät molemmilta puolilta. Tällöin näki selvästi, että ne oli eri korkeudella. Lopullisen diagnoosin tekee kuitenkin aina ammattilainen.
Sukuselkä

ViestiKirjoittaja jassu77 » 11 Huhti 2010, 11:16

Yhdyn kyllä edellisten eli SIIRIn ja Sukuselän kommentteihin.
Minun kokemus on se, että myös ammattilaiselta (fysioterapeutti, fysiatri) vaaditaan vahvaa tieto-taitoa, että pystyy todentamaan SI-nivelen toimintahäiriön. Eri tilanne toki on se, jos nivelessä on jo paha esim. nivelrikko tai tulehdusmuutoksia, ne näkyvät kyllä sitten MRI:ssä tai mahdollisesti myös muissa kuvauksissa.

Itselläni kokemus siitä, että oma OMT-fysioterapeutti "diagnosoi" SI-nivelen toimintahäiriön/virheasennon mutta silloinen hoitava fysiatri ei sitä löytänyt?! Miksi, sitäpä en tiedä :roll: Niinpä hakeuduin sitten fysioterapeuttinikin kehoituksesta yksityispuolelle, jossa pääsin asiantuntevan fysiatrin hoitoon. Hän diagnosoi SI-nivelen toimintahäiriön jo ensimmäisellä käyntikerralla: haastattelemalla, lukemalla mun papereita, katsomalla kuvia, tutkimalla mun täyttämiä kipu-ja oirekaavakkeita ja ennenkaikkea tutkimalla minua itse.
jassu77

ViestiKirjoittaja Temssi » 11 Huhti 2010, 23:15

Onko sinulla Jassu nuo virheasennot, eli jalkojen pituusero, suoliluiden korkeusero jne.?
Anna mun elää tämä päivä rohkeasti
Temssi

ViestiKirjoittaja jassu77 » 12 Huhti 2010, 13:11

Temssi: Juu, juuri nuo mm. kuvaamasi asiat löytyvät/näkyvät silloin, kun jalka ei ota päälleen kamalan kivun vuoksi. Fysioterapeutti yleensä silloin katsoo nuo karkeahkot testit ja joutuu sitten käsittelemään niveltä. Minulla ei SI ole jatkuvasti virheasennossa mutta, kun on siis löysä ja toimii väärin ja näin ollen menee välillä dislokaatioon. SI:tä käsitellään vain silloin, kun se selkeästi on virheasentoinen. Sitä ei kuulemma ole hyvä jatkuvasti manipuloidakaan, kuten ei muitakaan niveliä.

Minulla se ongelma, että SI-nivel oli pitkään aivan vika asennossa, ärsytti hermojuuria pahasti ja kivut jääneet nyt päälle, SI ei myöskään ota pysyäkseen kuosissaan vaan tekee jonkinasteista ärsytystä koko ajan eri hermoihin ja hermojuuriin.
jassu77

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Huhti 2010, 15:51

Pitäisi saada Sukuselkä tähän keskustelemaan, haluaisin vähän kysellä.
Mulla on luudutettu L2-L4. Ennen leikkausta otetuissa natiivikuvissa näkyi lievä skolioosi, (jonka olemassaolosta en ollut tietoinen). Leikkauksessa taas yleensä ei kai tällaisia asioita oteta huomioon (?), vaan metallit ruuvattiin tikkusuoraan normaaliin asentoon ja minun logiikallani se tarkoittaa sitä, että selkäranka ikäänkuin pakotettiin oikenemaan siltä osin.

Näkyviä virheasentoja on tullut vasta leikkauksen jälkeen ja koko ajan enenevästi. Jalkojen pituuusero suurenee (nyt n.2cm), suoliluiden ero selvä, mutkat suurenee, toinen hartia matalammalla kuin toinen jne.jne. Näitä ei siis ollut ennen leikkausta.
Vaikka lantioni näyttääkin olevan vinossa, minulla ei ole mitään kipuja, jotka johtuisivat sieltä. Ainot kivut tulevat itse metallien aiheuttamasta kudosärsytyksestä ja lihasten jumitiloista jne., mutta hermokipuja mulla ei ole.

Olisi kiva saada sukuselän näkemys.
Temssi

ViestiKirjoittaja Sukuselkä » 12 Huhti 2010, 18:42

Temssi kirjoitti:Pitäisi saada Sukuselkä tähän keskustelemaan, haluaisin vähän kysellä.
Mulla on luudutettu L2-L4. Ennen leikkausta otetuissa natiivikuvissa näkyi lievä skolioosi, (jonka olemassaolosta en ollut tietoinen). Leikkauksessa taas yleensä ei kai tällaisia asioita oteta huomioon (?), vaan metallit ruuvattiin tikkusuoraan normaaliin asentoon ja minun logiikallani se tarkoittaa sitä, että selkäranka ikäänkuin pakotettiin oikenemaan siltä osin.

Menee kyllä puhtaaksi arvailuksi. En todellakaan ole mikään ortopedi eli en tiedä miten ovat leikanneet. Mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että selkäsi on todennäköisesti leikkauksessa jätetty suoraan asentoon (sivuttaissuunnassa tietysti). En ainakaan näe mitään syytä miksi he olisivat sen väenvängällä rakentaneet vinoksi.
Temssi kirjoitti:Näkyviä virheasentoja on tullut vasta leikkauksen jälkeen ja koko ajan enenevästi. Jalkojen pituuusero suurenee (nyt n.2cm), suoliluiden ero selvä, mutkat suurenee, toinen hartia matalammalla kuin toinen jne.jne. Näitä ei siis ollut ennen leikkausta.
Vaikka lantioni näyttääkin olevan vinossa, minulla ei ole mitään kipuja, jotka johtuisivat sieltä. Ainot kivut tulevat itse metallien aiheuttamasta kudosärsytyksestä ja lihasten jumitiloista jne., mutta hermokipuja mulla ei ole.

Olisi kiva saada sukuselän näkemys.

Itse kiputiloja on vaikea tulkita. SI-kivuthan esiintyi itselläni pakaroissa, pakaroiden yläpuolella, alaselässä keskellä ja sivuilla sekä nivusissa. Ja nehän oli ainakin osittain lihasperäisiä. SI-niveleen en ainakaan itse osannut paikallistaa kipua. Kuvaamasi epäsymmetrian perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että SI-voisi hyvinkin olla syy. Skolioosi voi tietysti johtua myös selkärangasta, mutta se ei mielestäni oikein selitä sitä, että suoliluut on selkeästi eri korkeudella seisottaessa.

Jos olisin sinä, menisin sellaiselle fysiatrille (lääkärille), joka hallitsee SI-dislokaatiot ja paikalleenlaitot, eli etukäteen pitää ottaa selvää. Kuka tahansa fysiatri ei kelpaa. Hän voi sitten arvioida varmuudella sen, että onko kyse SI-dislokaatiosta. En menisi OMT-fyssareille tai muille samanlaisille. He eivät välttämättä osaisi ottaa huomioon luudutusta ja toisaalta OMT voisi jopa kieltäytyä koskemastakaan selkääsi. En kuitenkaan usko, että luudutusleikkaus olisi este SI:n paikalleenlaitolle.

Haluaisin muuten sanoa vielä tosta SI-paikalleenlaitosta sen, että ei siinä ole kyse mistään sellasesta, että voimalla revittäisiin ja paikat poksahtelee. Mulle käytännössä lääkäri näytti miten se tehdään ja sain sen ihan itse paikalleen. Mikään ei naksahtele tms. Tulos näkyy siten, että lantio on käsittelyn jälkeen suorassa. Muutenkin selkä tuntuu erilaiselta.
Sukuselkä

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Huhti 2010, 19:33

Kiitos.
Mullahan on taustalla L3:n murtuma tapaturmaisesti ja luudutus oli välttämätön. Sitä ennen en ollut koskaan ollut selkäkipuinen tai mitenkään muutenkaan kipeä mistään kohtaa kroppaa. Täysin perusterve ihminen.
Tuo lievä skolioosi todettiin päivystyksessä otetuissa natiivikuvissa.
Mietin, millä mekanismilla SI olisi leikkauksen jälkeen yht´äkkiä mennyt paikoiltaan - ilman kipuja? Entä jos se on mennyt, niin miten paikoilleen laittaminen taas vaikuttaisi koko rankaan, koska tuo luudutettu matka (n.20cm) pysyy kuitenkin liikkumattomana? Minullahan selkäranka ottaa kaikki liikkeet luudutuksen ylä- ja alapuolelta, eli "normaalia" tasapainoa ja selkärangan toimimista ei voi enää tulla.

Jos kuvailen vielä kipujani, niin tunnen ihan paikallista kipua rasituksen jne. yhteydessä ja se paikallistuu täysin metallitankojen ala-ja yläpäihin. Tunnen ne ihon alla sormillani. Jos rasitus kestää pidempään ja ranka "painuu kasaan" esim. pitkään seisoessa, niin silloin kipu leviää koko selkään ja ainoastaan makuulla olo auttaa parhaiten.

Periaatteessa mua kyllä kiinnostaisi SI-nivelen toimintaan perehtyneen fysiatrin näkemys, mutta mietin kuitenkin tätä luudutusta ja sen merkitystä kokonaisuuteen.
Temssi

EdellinenSeuraava

Paluu SI-nivelkeskustelu